Кінематограф США
Кінематограф Північної Америки  | 
|---|
  | 
Кінематограф США — цим терміном позначають кіноіндустрію США, найбільшу у світі, і зосереджену, головним чином, в околицях містечка Голлівуд (поблизу Лос-Анджелеса, штат Каліфорнія), в якому знаходяться офіси та знімальні павільйони найбільших кінокомпаній США. Індустрія кіно також добре розвинена у місті Нью-Йорк та у штаті Флорида.
Нерідко поняття «американський кінематограф» і «Голлівуд» об'єднують, але це невірно. Американське кіно це не тільки величезна кіноіндустрія Голлівуду, але і добре розвинена система незалежного кіно. Незалежне кіновиробництво не підтримується великими кінокомпаніями. З одного боку, це означає менші бюджети, з другого боку — менший тиск на режисерів. Великі кінокомпанії в першу чергу організують виробництво кінофільмів як комерційну діяльність, тому розбіжності між комерційними інтересами продюсерів фільму й інтересами режисера іноді закінчуються для фільму сумно. Найпоширеніше вимога: вирізання певних сцен, щоб у кінопрокаті фільм не одержав надто «дорослого» рейтингу. Іноді повна (режисерська) версія випускається на DVD окремим тиражем. Незалежне кіно США різнорідно: це і Культовий фільм «Безтурботний їздець» , і творчі експерименти Енді Воргола, та треш для вузького кола глядачів.
Зміст
1 Історія голлівудського кіно
1.1 Виникнення
1.2 Становлення
1.3 Розквіт
1.4 Післявоєнний період
1.5 Сучасний період
2 Обсяги виробництва голлівудського кіно
3 Зірки голлівудського кіно
3.1 Інститут зірок
3.2 Знамениті режисери
3.3 Відомі актори
4 Фестивалі
5 Див. також
6 Посилання
Історія голлівудського кіно | 
Знак Голлівуду на Голлівудських пагорбах став фірмовим знаком кіноіндустрії США.
Виникнення | 
До початку 20 століття існувало кілька десятків дрібних кіностудій, переважно в Нью-Йорку. Дорога оренда приміщень, постійні судові позови, велика кількість похмурих і дощових днів заважали кіновиробництву. І висвітлення в павільйонах через слабо розвинених освітлювальних засобів і малої світлочутливості кіноплівки безпосередньо залежало від сонячного світла.
Голлівуд, що отримало назву від величезного ранчо, що знаходилося на його місці в кінці 19 століття, розташована в околицях глухого Лос-Анджелес а, володіла винятковими кліматичними та географічними особливостями: більше 300 сонячних днів у році, поблизу гірські масиви (в тому числі знаменитий Великий каньйон), величезні простори прерій і тихоокеанське узбережжя. Місто під боком могло поставляти будівельні матеріали і робочі ресурси, а з часом стати центром з виробництва кіноустаткування і кіноматеріалів (що і відбулося в подальшому).
Чуйно реагувала на політичні події компанія «Вайтограф». У берегів Гавани в 1898 році відбулася подія, що послужила приводом для початку американо-іспанської війни. За загадкових обставин був підірваний американський крейсер «Мен». У перший же день конфлікту С. Блектон зняв і випустив фільм під назвою «Іспанський прапор зірваний». Сотні копій фільму з великим успіхом розійшлися протягом декількох днів. Таким чином, вже на самому ранньому етапі свого розвитку кінематограф США відкрито виявляв своє ставлення до політичних подій.
Землі під забудову діставалися практично задарма, і в Голівуді почався небачений будівельний бум. У 1907 кіновиробництво почалося в Лос-Анджелесі. У 1913 в Голлівуді. Перший фільм, з якого почалася історія Голлівуду був вестерном Сесіл Блаунт де Мілль Сесіла Б. де Мілля «Чоловік індіанки (фільм) Чоловік індіанки».
До 1920, завдяки швидкому зростанню низки великих студій і виникненню системи кінозірок, тут знімалося близько 800 фільмів щорічно, а сама назва стала символом розкоші, солодкого життя та ілюзорної магії кіно.
Протягом якихось 15 років скромне село перетворилася на столицю кіноіндустрії Америки, оскільки в ньому зосередилося близько 90% американських кіностудій.
Становлення | 
Становлення американського кінематографа, найпопулярнішого на сьогоднішній день, почалося в 1892 році, коли Томас Едісон сконструював кінескоп. Перший публічний сеанс відбувся в Нью-Йорку в мюзик-холі Байела і Костера. Сеанс складався з невеликих гумористичних і танцювальних номерів. 
Через 9 років з'явилися «Нікелодеони» — вид дешевих кінотеатрів у США початку 20 століття, вхід до яких коштував 5 центів. З кожним роком кількість театрів збільшувалася, і до 1908 року їх було вже більше трьох тисяч. Звичайно ж, нова розвага користувалася великим успіхом у глядачів.
Загострення конкуренції приводило до краху дрібнішіх студій.
Стали з'являтися великі об'єднання — так звані кінотрести. Ті у свою чергу стали об'єднуватися з прокатними фірмами. Наприклад:
- В 1912 «Парамаунт»
 - В 1919 «Юнайтед артістс» (Мері Пікфорд, Дуглас Фербенкс, Чарлі Чаплін та Девід Гріффіт)
 - В 1924 «Метро — Голден — Маєр»
 - В 1925 «Ворнер бразерс»
 
Перша студія в Каліфорнії була створена в 1911 році незалежною компанією «Нестор». До 1914 року почалося будівництво фундаментальніших студій багато в чому завдяки активній участі у проектах фірм, що входять в Компанію кінопатентів: «Байограф», «Вайтанраф» і т. д. 
Орієнтація американської кінопромисловості на масового глядача сильно обмежувала «авторські» можливості режисерів. Система вимагала «видовищних» фільмів, що приносять більше прибутку, і тому на перший план вийшли не режисери, а актори — зірки (виникла система кінозірок) та продюсери. 
Розвиток американського кінематографа не завжди йшло гладко. Суперечності, зіткнення різних напрямків і тенденцій, розорення і відродження студій, їх об'єднання. Досить виразно в житті Голівуду проглядалася тенденція до укрупнення кіновиробництва. Наприклад, у 1915 році була створена студія «Метро», в 1919 — «Голдвін Пікчерз», а в 1924 році вони об'єдналися в «Метро-Голдвін-Маєр».
Розквіт | 
Головні досягнення Голлівуду пов'язані з розробкою жанрів:
Комедії М. Ліндера, Ч. Чапліна, Б. Кітона, Г. Ллойда, братів Маркс
Мелодрами за участю Рудольфо Валентіно
Вестерни Джона Форда
Фільми-нуар з Г. Богартом
Мюзикли з Фредом Астером та Джином Келлі- [Трилери] А. Хічкока
 - і т. ін. аж до фантастичних стрічок, жахів, бойовиків та блокбастерів останнього часу, — всі ці жанри живуть і виникають «на вимогу» масового глядача, задають досить вузькі рамки для самовираження режисера.
 
Післявоєнний період | 
Для повоєнного періоду характерно створення пеплумов — високобюджетних масштабних кінострічок великого хронометражу по античних сюжетів, з великою кількістю грандіозних сцен масовок і вражаючих уяву декорацій, приміром, «Бен-Гур». Саме з них почалася популярність широкоекранного кіно, яке дозволяло глядачеві «розкрити очі ширше», насолоджуючись панорамою, збудованою у кадрі. Перші десятиліття після війни також вважаються часом розквіту традиційних голлівудських мюзиклів.
Сучасний період | 
Сучасний період у голлівудському кіно розпочався в кінці 1960-х років з розвалом студійної системи. Інтерес до традиційних, шаблонним студійним фільмів за участю зірок неухильно падав, і багато хто навіть великі кіностудії були поставлені на межу розорення. Студійні боси дивувалися про те, яке кіно хоче бачити глядач, і почалися експерименти. Серед молодих режисерів, яким був даний шанс продемонструвати свої здібності, виявилися Джордж Лукас, Стівен Спілберг, Мартін Скорсезе, Френсіс Форд Коппола, Брайан Де Пальма. І саме ця група режисерів сформувала сучасний кінематограф в тому вигляді, в якому він увійшов в XXI століття. Їхні фільми в кінці 1960-х і на початку 1970-х мали величезний успіх, саме через них виникло слово «блокбастер». Керівники великих студій стали довіряти молодим режисерам, запрошувати їх для зйомок стало модно, тим більше що вони, вийшовши з кіношкіл і маленьких студій, вміли укладатися в дуже невеликі бюджети. Потужна хвиля нового, незвичайного, відвертого кіно 1970-х захопила глядачів і в голлівудському кіно почалася нова епоха.
Голлівудський кінематограф виступає ідеологічним знаряддям, таким собі символом сучасної Америки і засобом формування іміджу цієї держави на світовій арені.
Обсяги виробництва голлівудського кіно | 
Зірки голлівудського кіно | 
Інститут зірок | 
Інститут зірок у голлівудському кіно почав виникати ще приблизно в 1920-х роках, сформувався протягом 1930-х і досягнув розквіту в 1940-х та 1950-х. Зірки здавалися глядачам небожителями, майбутніх зірок спеціально готували на курсах при кіностудіях. Величезна піар-індустрія при великих кіностудіях спеціально працювала над створенням і підтримкою іміджу зірок. Жовта преса пильно стежила за кожним кроком зірок, розповідаючи про всі події в їх життя і про ексцентричних витівки самих зірок, які таким чином перевіряли межі своєї популярності. Лише в 1970-х роках, з крахом студійної системи та зародженням сучасного голлівудського кінематографа, інтерес до зірок почав набувати інший відтінок: зірки стали ближче, вони вже не здавалися недосяжними. З другого боку, зірки ставали набагато самостійнішими і, врешті-решт, до 1980-м років повністю звільнилися від контролю кіностудій і стали самі формувати свій імідж і навіть самі вибирати репертуар фільмів, в яких вони будуть грати. А до 1990-х років самостійність зірок досягла такого масштабу, що не було перебільшенням сказати, що багато в чому вони самі диктують стиль і напрям розвитку кінематографа, вибираючи ті чи інші фільми, поява у яких відразу приносить фільмів популярність і високі касові збори. Таким чином ситуація кардинально змінилася в порівнянні з 1940-ми роками: кіностудії лише пропонують матеріал для зірок, а зірки, гонорари яких досягли позахмарних вершин, вибираючи той чи інший фільм для зйомки, якраз і задають цим напрям розвитку цілих жанрів.
Знамениті режисери | 
- Вуді Аллен
 - Роберт Альтман
 - Девід Гріффіт
 - Сесіл Блаунт де Мілль
 - Клінт Іствуд
 - Стенлі Кубрик
 - Джеймс Камерон
 - Пітер Джексон
 - Орсон Веллс
 - Джон Форд
 - Джон Х'юстон
 - Джордж Лукас
 - Стівен Спілберг
 - Мартін Скорсезе
 - Френсіс Форд Коппола
 - Браян Де Пальма
 - Спайк Лі
 - Біллі Вайлдер
 - Вільям Вайлер
 - Квентін Тарантіно
 - Люк Бессон
 
Відомі актори | 
- Фред Астер
 - Джон Беррімор
 - Воррен Бітті
 - Хамфрі Богарт
 - Клара Боу
 - Крістіан Бейл
 - Марлон Брандо
 - Бред Пітт
 - Кеті Бейтс
 - Лорен Беколл
 - Анн Бенкрофт
 - Кім Бесінгер
 - Дензел Вашингтон
 - За Габор
 - Ава Гарднер
 - Кларк Гейбл
 - Джуді Гарленд
 - Айрін Данн
 - Роберт Де Ніро
 - Олівія Де Хевілленд
 - Джеймс Дін
 - Доріс Дей
 - Бетт Девіc
 - Кірк Дуглас
 - Клінт Іствуд
 - Джоан Кроуфорд
 - Дайан Кітон
 - Джін Келлі
 - Сільвестр Сталлоне
 - Курт Рассел
 - Грейс Келлі
 - Дебора Керр
 - Ніколас Кейдж
 - Тоні Кертіс
 - Бінг Кросбі
 - Джеймс Кегні
 - Вероніка Лейк
 - Джек Леммон
 - Вів'єн Лі
 - Мірна Лой
 - Лайза Міннеллі
 - Мерилін Монро
 - Пол Ньюман
 - Джек Ніколсон
 - Том Круз
 - Аль Пачіно
 - Грегорі Пек
 - Сідні Пуатьє
 - Джинджер Роджерс
 - Джулія Робертс
 - Меріл Стріп
 - Барбра Стрейзанд
 - Барбара Стенвік
 - Ширлі Темпл
 - Спенсер Трейсі
 - Елізабет Тейлор
 - Різ Візерспун
 - Джон Вейн
 - Хіт Леджер
 - Брюс Вілліс
 - Ума Турман
 - Бенедікт Кембербетч
 - Чак Норріс
 - Генрі Фонда
 - Джейн Фонда
 - Джоан Фонтейн
 - Гаррісон Форд
 - Джин Хекмен
 - Том Генкс
 - Кетрін Гепберн
 - Одрі Гепберн
 - Чарлтон Гестон
 - Дастін Гоффман
 - Шерон Стоун
 - Джулія Ендрюс
 - Енн-Маргрет
 - Джонні Депп
 - Арнольд Шварценеггер
 - Крістен Стюарт
 - Роберт Паттінсон
 - Тейлор Лотнер
 - Анджеліна Джолі
 
Фестивалі | 
У Сполучених Штатах Америки налічується понад 100 кінофестивалів різної тематики та специфіки:
- Кінофестиваль «10 менше 10»
 - Кінофестиваль «Ґарден Стейт»
 - Міжнародний кінофестиваль у Малібу
 - Кінофестиваль у Мауї
 - Кінофестиваль «Санденс»
 - Фестиваль документальних фільмів «Чечня»
 - Чиказький відкритий кінофестиваль
 
Див. також | 
- Європейський кінематограф
 - Оскар (кінопремія)
 - Класичний кінематограф Голлівуду
 - Незалежне кіновиробництво
 - Англійський кінематограф
 - Французький кінематограф
 - Італійський кінематограф
 - Скандинавський кінематограф
 - Індійський кінематограф
 - Нові кінематографічні школи
 - Українське кіно
 - Радянський кінематограф
 - Російський кінематограф
 
Посилання | 
- Історія голлівудського кіно
 
Це незавершена стаття про кінематограф. Ви можете допомогти проекту, виправивши або дописавши її.  | 
  | |||||||||||||||||||||||||||||