Лютня
Лю́тня — родина різноманітних старовинних музичних інструментів поширених в Європі та Малій Азіі зі стародавніх часів.
Європейська лютня — щипковий струнний музичний інструмент з ладами на грифі й овальним корпусом. Слово «лютня» ймовірно походить від араб. al‘ud, «дерево», хоча нещодавні дослідження Екхарда Нойбауера[1] доводять що ‘ud просто є арабізірованним варіантом перського слова rud, що має значення струни, струнного інструменту, або лютні. Водночас Джанфранко Лотті вважає[2], що «дерево» було зневажливим терміном в ранньому ісламі, у зв'язку із забороною їм будь-якої інструментальної музики.
Виконавець на лютні називається лютністом, а виробник лютнярем.
Лютні виготовляються майже цілком з дерева. Дека, зроблена з тонкого
листа деревини (як правило ялини) має овальну форму. У всіх
типах лютні дека містить одинарну або іноді потрійну розетку замість
звукового отвору. Розетки як правило багато декоровані.
Корпус лютні збирають з окремих ребер твердого дерева (клен, вишня, ебоніт, червоне дерево і ін.).
На відміну від більшості сучасних струнних інструментів гриф лютні вмонтовується на одному рівні з декою і не нависає над нею.
Шийка лютні як правило виготовляється з легкого дерева з покриттям з ебоніту.
Зміст
1 Історія
2 Стрій
3 Репертуар
4 Див. також
5 Примітки
6 Бібліоґрафія
7 Посилання
Історія |
Походження лютні достеменно невідомо. Різні варіанти інструменту використовувалися з давніх-давен в культурах Стародавнього Єгипту, Хеттського царства, Стародавньої Греції, Стародавнього Риму, Болгарії, Османської імперії, Китаю, Кілікії. На початку VII століття схожі за формою варіанти лютні з'явилися в Персії, Вірменії, Візантії та Арабському халіфаті. У VI столітті, завдяки болгарам, лютня з короткою шийкою поширилася по всьому Балканському півострові, а в VIII столітті була принесена маврами в культури Іспанії та Каталонії, таким чином витіснивши домінуючі до цього в Середземномор'ї лютні з довгою шийкою, пандуру і цитру. Історія останніх на цьому, однак, не закінчилася: на їх основі виникли італійська гітара, колашоне і кітарроне.
На стику XV, XVI і століть багато іспанських, каталонських та португальських лютнярів поряд з лютнею стали використовувати віуелу де мано («ручну віуелу»), інструмент, який за формою близький до віоле да гамба і чий лад відповідає строю лютні. Віуела під назвою «віола да мано» в подальшому поширилася на територіях Італії, що перебували на той час під владою Іспанії, особливо в Сицилії, Неаполітанському королівстві і папській державі часів Папи Олександра VI.
Можливо, найважливішим «перевалочним пунктом» між мусульманською та європейською християнською культурами в даному випадку слід вважати саме Сицилію, куди лютня була принесена візантійськими або, пізніше, сарацинськими музикантами. У зв'язку з тим, що ці співаки-лютнярі служили придворними музикантами в період, що склався після відродження на острові християнства, лютня частіше, ніж будь-які інші музичні інструменти, зображена на розписі стель побудованої в 1140 році у церкві Каппелла Палатіна (Палермо, Італія), основаної норманським королем Рожером II. До XIV століття лютня вже поширилася по всій території Італії і змогла з Палермо проникнути в німецькомовні країни, ймовірно, завдяки впливу, який чиниться на культури сусідніх держав династією Гогенштауфенів.
Середньовічні лютні мали чотири або п'ять парних струн. Звукодобування здійснювалося за допомогою плектра. Розмір лютень варіювався: існує документальне підтвердження того, що до кінця епохи Ренесансу, налічувалося до семи розмірів (виключаючи басову лютню). Очевидно, в Середньовіччі лютня в основному використовувалася для акомпанементу. Кількість музичних партитур, написаних до початку XVI століття, що збереглися до наших днів, яку з великою впевненістю можна віднести до творів спеціально для лютні — надзвичайно мало. Швидше за все, це пояснюється тим, що в Середньовіччі і на початку епохи Ренесансу лютневий акомпанемент носив імпровізаційний характер, що не вимагає нотного запису. В останні десятиліття XV століття, лютнярі поступово відмовилися від використання плектра на користь пальцевого способу гри придатнішого для виконання поліфонічної музики. Кількість парних струн збільшилася до шести і більше. У XVI столітті лютня стала головним сольним інструментом свого часу, однак продовжувала використовуватися і для акомпанементу співакам. До кінця Відродження кількість парних струн зросла до десяти, а в епоху бароко досягла чотирнадцяти (іноді доходячи до дев'ятнадцяти). Інструменти, що налічують до 26-35 струн, зажадали зміни самої структури лютні. На момент завершення історія розвитку інструменту архілютня, теорба і торбан мали подовжувачі, вбудовані в основну колкову головку, що створювало додаткову резонуючу довжину басових струн. Людська долоня нездатна охопити чотирнадцять струн для грифа, і тому басові струни були навішані поза грифом і ніколи не затискалися лівою рукою.
В епоху бароко функції лютні були в значній мірі обмежені акомпанементом бассо контінуо, і поступово вона була витіснена в цій іпостастії клавішними інструментами. Починаючи з XIX століття, лютня практично вийшла з ужитку, але кілька її різновидів продовжували існувати в Німеччині, Швеції та Україні.
Стрій |
Стрій середньовічної лютні-
Стрій ренесансної лютні-
Стрій теорби-
Стрій барокової лютні-
Репертуар |
Видатні композитори лютневої музики: Ренесанс—Італія
- Vincenzo Capirola
Francesco Canova da Milano, Ренесанс—Центральна Європа
Bálint Bakfark,- Melchior Newsidler
Ренесанс—Англія
Джон Доуленд,
Джон Джонсон,
Philip Rosseter[en],
Thomas Campion[en],
Бароко—Італія
- Алессандро Піччіні
Антоніо Вівальді,- Johannes Hieronymus Kapsberger
Бароко—Франція
Robert de Visée[en],
Denis Gaultier[en]
Бароко—Німеччина
Йоганн Себастьян Бах,
Silvius Leopold Weiss,
Wolf Jakob Lauffensteiner,
Joachim Bernhard Hagen,
Adam Falckenhagen,- Karl Kohaut
Модерні та сучасні композитори
Johann Nepomuk David--Німеччина
Володимир Вавілов-- Росія
Sandor Kallosz-- Угорщина-Росія
Stefan Lundgren-- Німеччина-Швеція
Toyohiko Satoh — Японія-Нідерланди
Ronn McFarlane — США
Paulo Galvão-- Португалія
Rob MacKillop--Шотландія
Jozef van Wissems-- Нідерланди
Александр Данилевський Франція-Россія
Роман Туровський-Савчук — США-Україна
Максим Звонарьов-- Україна
Див. також |
Теорба — басова лютня.
Торбан — різновид басової лютні поширений із першої половини 18-ого до початку 20-ого століття в Україні, Польщі та Росії.
Примітки |
↑ Eckhard Neubauer, «Der Bau der Laute und ihre Besaitung nach arabischen, persischen und türkischen Quellen des 9. bis 15. Jahrhunderts», Zeitschrift für Geschichte der arabisch-islamischen Wissenschaften, vol. 8 (1993): 279—378.
↑ Gianfranco Lotti, «Dizionario Degli Insulti», A. Mondadori, 1990. ISBN 88-04-33145-3
Бібліоґрафія |
І. Зінків.лютня // Українська музична енциклопедія, Т. 3. — Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2011. — С. 245-246
A History of the Lute from Antiquity to the Renaissance by Douglas Alton Smith, published by the Lute Society of America (2002). ISBN 0-9714071-0-X
The Lute in Britain: A History of the Instrument and its Music by Matthew Spring, published by Oxford University Press (2001).
Historical Lute Construction by Robert Lundberg, published by the Guild of American Luthiers (2002).
La musique de luth en France au XVIe siècle by Jean-Michel Vaccaro (1981).- Articles in Journal of the Lute Society of America (1968-), The Lute (1958-), and other journals published by the various national lute societies.
- Eckhard Neubauer, "Der Bau der Laute und ihre Besaitung nach arabischen, persischen und türkischen Quellen des 9. bis 15. Jahrhunderts, " Zeitschrift für Geschichte der arabisch-islamischen Wissenschaften, vol. 8 (1993): 279—378.
Посилання |
The Lute Society of America A not-for-profit organization founded to promote and share information about the lute among professional and amateur lutenists.
Wayne Cripps' lute pages Everything about lutes, including lots of pictures.- Internal bracing of a lute
The German Lute Society A not-for-profit organization founded to promote and share information about the lute among professional and amateur lutenists.
The Lute Lieder Site A large library of songs and lieder with baroque lute accompaniment.
The Baroque Lute Site Бібліотека барокової музики, включно з історією інструменту.
The Ukrainan Lute Page An extensive study of Torban, a Ukrainian variety of lute/theorbo.
Hopkinson Smith — сайт видатного лютниста Hopkinson Smith що містить файли, дискографії, фотографії, біографію тощо.
Robert Barto — сайт видатного лютниста Robert Barto, що містить файли, дискографії, фотографії, біографію тощо.
- дискографія
- Гопкінсон Сміт
- Роберт Барто