Союзна держава Росії та Білорусі
Історія Білорусі | |
---|---|
Доісторична Білорусь | |
Палеоліт • Мезоліт • Неоліт Бронзова доба • Залізна доба | |
Середньовіччя | |
Гуни • Балти • Слов'яни • Східні слов'яни Київська Русь Полоцьке князівство • Турівське князівство Смоленське князівство Велике князівство Литовське | |
Новий час | |
Річ Посполита Російська імперія Північно-Західний край | |
Новітній час | |
Білоруська Народна Республіка Радянська Соціалістична Республіка Білорусі Литовсько-Білоруська Радянська Соціалістична Республіка Серединна Литва Білоруська Радянська Соціалістична Республіка Західна Білорусь (розширення) Білоруська крайова оборона Білоруська визвольна армія Сучасна Білорусь | |
Портал «Білорусь» |
Союзна держава (біл. Саюзная дзяржава, рос. Союзное государство) — конфедеративний союз Російської Федерації та Республіки Білорусь з поетапно організовуваним єдиним політичним, економічним, військовим, митним, валютним, юридичним, гуманітарним та культурним простором. Учасником Союзу може стати держава — член Організації Об'єднаних Націй, яка поділяє цілі й принципи Союзу та переймає на себе зобов'язання, передбачені Договором про Союз Білорусі й Росії від 2 квітня 1997 року і Статутом Союзу. Приєднання до Союзу здійснюється з відома держав — учасників Союзу. При приєднанні до Союзу нової держави розглядається питання про зміну назви Союзу.
Зміст
1 Історія
2 Принципові засади
3 Примітки
4 Література
5 Посилання
Історія |
Договір про створення Союзної держави Росії і Білорусі підписаний 8 грудня 1999 В Москві. Договір набув чинності 26 січня 2000 після обміну ратифікаційними грамотами між в.о. президента РФ Володимиром Путіним і президентом РБ Олександром Лукашенком.
Його підписання стало продовженням розвитку інтеграційних процесів, закладених Договором про дружбу, добросусідство та співробітництво від 21 лютого 1995, Договором про утворення Співтовариства Росії і Білорусі від 2 квітня 1996 та Договором про Союз Білорусі і Росії від 2 квітня 1997.
Переговори між сторонами супроводжувалися гарячими протестами білоруської опозиції і національно орієнтованих активістів, які придушувалися владою за допомогою внутрішніх військ.
В кінці березня 1997 року російський політичний діяч Григорій Явлінський розкритикував Олександра Лукашенка за силове придушення демонстрацій в Мінську проти утворення Союзу Білорусі і Росії:
« | Президент Лукашенко насаджує тоталітарні антидемократичні методи. Він веде справу до придушення однієї частини білоруського народу іншою частиною білоруського народу[1]. | » |
25 грудня 1998 в Москві Борис Єльцин і Олександр Лукашенко підписали Декларацію про подальше єднання Росії та Білорусі, Договір про рівні права громадян та Угоди про створення рівних умов суб'єктам господарювання.
Принципові засади |
У повноваження Союзної держави входять зовнішня політика, оборона і безпека, бюджетна, грошово-кредитна та податкова системи, митні питання, системи енергетики, транспорту і зв'язку. Кожна держава зберігає суверенітет, незалежність, територіальну цілісність, державний устрій, Конституцію, державний прапор, герб.
Вищий орган Союзної держави — Вища Державна Рада, до складу якої входять глави держав, глави урядів, керівники палат парламентів держав-учасниць. З 2010 року Головою Вищої Державної Ради є президент Республіки Білорусь Олександр Лукашенко.
Виконавчий орган Союзної держави — Рада Міністрів. У нього входять Голова Ради Міністрів, глави урядів, Державний секретар (на правах заступника Голови Ради Міністрів), міністри закордонних справ, економіки та фінансів держав-учасниць, керівники основних галузевих і функціональних органів управління Союзної держави. З 2010 року головою Ради Міністрів є голова уряду Російської Федерації Володимир Путін.
Представницький і законодавчий орган — Парламент. До виборів у нього в наш час[коли?] діє Парламентські збори Союзної держави. Верхня палата Парламенту буде сформована законодавчими органами обох держав на паритетній основі, а нижня — на основі прямих виборів. Головою Парламентських Зборів був обраний голова Державної Думи РФ Борис Гризлов.
У рамках спільної комісії на чолі з керівниками нижніх палат парламентів обох країн ведеться підготовка Конституційного Акту Союзної держави, в якому повинно знайти відображення політичний устрій створюваного інтеграційного міждержавного об'єднання. Як основні принципи в ньому передбачається зафіксувати збереження суверенітету, рівноправності та міжнародну правосуб'єктність «суб'єктів Союзної держави».
За договором 1999 року також мають бути створені Суд Союзної держави і Рахункова палата для здійснення контролю за фінансами Союзної держави.
З 2000 року почав формуватися союзний бюджет. Бюджет Союзної держави — важливий індикатор, що характеризує рівень, масштаби та фінансові можливості інтеграції. Це спільний документ, що формується за рахунок відрахувань країн-учасниць. Головне призначення союзного бюджету — служити фінансовою базою для створення ефективного механізму торговельного, науково-виробничого та інвестиційної взаємодії двох країн, а також для фінансування спільних соціально-економічних, культурних, екологічних, спортивних програм, проектів, заходів.
Союзний бюджет на 2010 рік затверджено Парламентським зборами в розмірі 4,872 мільярда російських рублів. Відрахування до доходної частини бюджету Росією складуть 3,167 мільярда російських рублів, Білоруссю — 1,705 мільярда російських рублів.
За інформацією державного секретаря СД Павла Бородіна, на виробничі програми йде 35 % видаткової частини бюджету, на військово-технічне співробітництво — 30 %. На соціальні питання — 28 %. На утримання апарату Союзної держави буде витрачено 0,7 % бюджету.
Примітки |
↑ НТВ пра сітуацыю ў Беларусі (1997 год)
Література |
С. В. Гринько. Росії та Білорусі союзна держава // Українська дипломатична енциклопедія: У 2-х т./Редкол.:Л. В. Губерський (голова) та ін. — К.: Знання України, 2004 — Т.2 — 812 с. ISBN 966-316-045-4
Посилання |
- http://www.soyuz.by/
- http://www.soyuzinfo.ru/ru/
- Союзное государство России и Белоруссии. Справка