Фра Анджеліко






























Фра Анджеліко
італ. Fra Angelico

Signorelli self.jpg


Лука Сіньйореллі, Автопортрет (з довгим волоссям) і умовний портрет Фра Анджеліко, 1501 р., каплиця Сан-Бріціо, Орвьєто, собор.
При народженні
Гвідо ді П'єтро
Народження
1395(1395)
Віккйо в Муджело або в передмісті Рима
Смерть
18 лютого 1455(1455-02-18)
 
Рим
Поховання
Санта Марія сопра Мінерва
Національність
італієць
Громадянство
Папська держава
Релігія
Римо-католицька церква
Жанр
портрет, вівтар
Навчання
у Лоренцо Монако та Герардо Старніна
Діяльність
художник, ілюстратор рукописів, клерик
Напрямок
реалізм, відродження
Роки творчості
1740-1769
Твори
портрет, релігійний живопис



Фра Анджеліко у Вікісховищі?


Посмертний портрет Фра Анджеліко роботи Луки Сіньореллі (1501)


Фра Андже́ліко (італ. Fra Angelico; власне ім'я Гві́до ді П'є́тро, ім'я після постригу Джова́нні да Ф'єзо́ле, прозвище Іль Беато (Блаженний)), (1387(1387)-1455) — італійський живописець, чернець-домініканець, майстер епохи Відродження.




Зміст





  • 1 Життєпис. Ранні роки


  • 2 Чернеча доля


  • 3 Художня манера


  • 4 Роботи в інших містах


  • 5 Література


  • 6 Див. також


  • 7 Примітки


  • 8 Посилання




Життєпис. Ранні роки |


Первісне ім'я — Гвідо ді П'єтро або Гвідоліно ді П'єтро. Первісні роки життя відомі погано, дійшли звістки, що мав молодшого брата Бенедетто, котрий пішов у ченці. В документах згаданий 17 жовтня 1417 року вже як художник Гвідо ді П'єтро, що приєднався до релігійного товариства. Брав участь у створенні мініатюр до рукописних книг. Його вчителями вважаються Лоренцо Монако та Герардо Старніна. Його перебування у Флоренції не обійшлося без спостережень і вивчення фресок у тамтешніх церквах і знайомством з творами Мазаччо та Мазоліно. Ймовірно, що художник працював разом із своїм братом і помічником Бенедетто.



Чернеча доля |


1418 року в січні-лютому зафіксована його праця в церкві Санто-Стефан-дель-Понте у Флоренції, де виконав вівтар для каплиці родини Герардині. Невдовзі став ченцем домініканського ордену, де обрав найсуворішу його гілку, де дотримувались оригінальних обмежувальних настанов Св. Домініка з вимогами абсолютної бідності ченців і аскези. Це сталося у 1421—1422 роках, бо за уставом новачкам забороняли малювати один рік після зарахування до братії. Як про художника його згадали знову саме у 1423 р.


Згодом отримав у монастирі ім'я фра (брат) Джованні, пізніше його почали називати Беато (блаженний) та Анжеліко (янгольський) — за добродійне життя та благочестя (за словами Вазарі ніколи не брався до роботи без молитви), а також за витонченість стилю.



Художня манера |


Ймовірно вчився у монастирського мініатюриста кінця XIV століття близького до готичного стилю. Його ранні роботи «Страшний суд» (1430—1433) і «Коронування Марії» (1434—1435) за манерою близькі до піздньоготичної мініатюри з її слабким розвитком просторових відносин. Фра Анжеліко відносять до флорентійських живописців. Його роботи відрізняються сильним релігійним почуттям, але позбавленні середньовічного аскетизму. Пізні твори Анжеліко — цикл фресок у монастирі Сан-Марко у Флоренції (1439—1445) і розпис капели святого Миколая у Ватикані (1447—1455) виконані уже в узагальненій манері з використанням засобів передачі об'єму та простору.


Говард Л. Гудман порівняв винайдення Фра Анджеліко у сфері побудови живописної композиції із інноваційністю у китайській музичній теорії, що запровадив Сюнь Сюй 荀勗 (ум. 289).[1]



Роботи в інших містах |


Працював у Фьєзолі, Флоренції, Кортоні, Орвієто та Римі, був настоятелем монастиря Сан-Марко у Флоренції. 1445 року працював за замовами папи римського Євгенія IV в каплиці Св. таїнств та його наступника Миколая V. У період 1447—1449 років працював разом із художником
Беноццо Гоццолі в каплиці Нікколіна. Помер у Римі 18 лютого 1455 року. Поховання відбулося в римській церкві Санта Марія сопра Мінерва.



Література |



  • Українська радянська енциклопедія : у 12 т. / гол. ред. М. П. Бажан ; редкол.: О. К. Антонов та ін. — 2-ге вид. — К. : Головна редакція УРЕ, 1974–1985.

  • Средневековый мир в терминах, именах и названиях: словарь-справочник / Е. Д. Смирнова; Л. П. Сушкевич; В. А. Федосик. — Минск : Беларусь, 1999. — 383 с. — ISBN 985-01-0151-2. (рос.)

  • Mario Salmi, Il Beato Angelico, 1958

  • Luciano Berti (a cura di), Mostra delle opere del Beato Angelico nel quinto centenario della morte (1455—1955), Deoclecios Reding de Campos e Umberto Baldini, 1955

  • Luciano Berti, Beato Angelico, «I maestri del Colore», Fabbri Editori, 1964

  • S. Orlandi, Beato Angelico, Firenze 1964

  • John Pope-Hennessy, Beato Angelico, Scala, Firenze 1981.

  • Giorgio Bonsanti, Beato Angelico. Catalogo completo, «Biblioteca d'arte», Octavo-Franco Cantini, Firenze 1998

  • John Spike, Angelico, Milano 1996

  • Francesco Buranelli (a cura di), Il Beato Angelico e la Cappella Nicolina. Storia e restauro, 2001.

  • Alessandro Zuccari, Giovanni Morello e Giorgio de Simone (a cura di) Beato Angelico. L'alba del Rinascimento, 2009.

Ada Labriola (a cura di), Beato Angelico a Pontassieve, Mandragora, Firenze 2010. ISBN 978-88-7461-149-2



Див. також |


  • Кватроченто

  • Мазаччо

  • Фреска

  • Вівтар

  • Флорентійська художня школа

  • Національний музей Сан Марко


Примітки |




  1. Goodman, Howard L. «Tintinnabulations of Bells: Scoring-Prosody in Third-Century China and Its Relationship to Yüeh-fu Party Music». Journal of the American Oriental Society, Vol. 126, No. 1 (Jan. — Mar., 2006), pp. 27-49. — стор. 47.



Посилання |


Вікісховище має мультимедійні дані за темою: Фра Анджеліко




П:  Портал «Італія» П:  Портал «Мистецтво» П:  Портал «Біографії» П:  Портал «Живопис»




Popular posts from this blog

1928 у кіно

Захаров Федір Захарович

Ель Греко