Кінематограф США




Кінематограф Північної Америки


  • Кінематограф Канади
    • Кінематограф Квебеку

  • Кінематограф США

Кінематограф США — цим терміном позначають кіноіндустрію США, найбільшу у світі, і зосереджену, головним чином, в околицях містечка Голлівуд (поблизу Лос-Анджелеса, штат Каліфорнія), в якому знаходяться офіси та знімальні павільйони найбільших кінокомпаній США. Індустрія кіно також добре розвинена у місті Нью-Йорк та у штаті Флорида.


Нерідко поняття «американський кінематограф» і «Голлівуд» об'єднують, але це невірно. Американське кіно це не тільки величезна кіноіндустрія Голлівуду, але і добре розвинена система незалежного кіно. Незалежне кіновиробництво не підтримується великими кінокомпаніями. З одного боку, це означає менші бюджети, з другого боку — менший тиск на режисерів. Великі кінокомпанії в першу чергу організують виробництво кінофільмів як комерційну діяльність, тому розбіжності між комерційними інтересами продюсерів фільму й інтересами режисера іноді закінчуються для фільму сумно. Найпоширеніше вимога: вирізання певних сцен, щоб у кінопрокаті фільм не одержав надто «дорослого» рейтингу. Іноді повна (режисерська) версія випускається на DVD окремим тиражем. Незалежне кіно США різнорідно: це і Культовий фільм «Безтурботний їздець» , і творчі експерименти Енді Воргола, та треш для вузького кола глядачів.




Зміст





  • 1 Історія голлівудського кіно

    • 1.1 Виникнення


    • 1.2 Становлення


    • 1.3 Розквіт


    • 1.4 Післявоєнний період


    • 1.5 Сучасний період



  • 2 Обсяги виробництва голлівудського кіно


  • 3 Зірки голлівудського кіно

    • 3.1 Інститут зірок


    • 3.2 Знамениті режисери


    • 3.3 Відомі актори



  • 4 Фестивалі


  • 5 Див. також


  • 6 Посилання




Історія голлівудського кіно |





Знак Голлівуду на Голлівудських пагорбах став фірмовим знаком кіноіндустрії США.



Виникнення |


До початку 20 століття існувало кілька десятків дрібних кіностудій, переважно в Нью-Йорку. Дорога оренда приміщень, постійні судові позови, велика кількість похмурих і дощових днів заважали кіновиробництву. І висвітлення в павільйонах через слабо розвинених освітлювальних засобів і малої світлочутливості кіноплівки безпосередньо залежало від сонячного світла.


Голлівуд, що отримало назву від величезного ранчо, що знаходилося на його місці в кінці 19 століття, розташована в околицях глухого Лос-Анджелес а, володіла винятковими кліматичними та географічними особливостями: більше 300 сонячних днів у році, поблизу гірські масиви (в тому числі знаменитий Великий каньйон), величезні простори прерій і тихоокеанське узбережжя. Місто під боком могло поставляти будівельні матеріали і робочі ресурси, а з часом стати центром з виробництва кіноустаткування і кіноматеріалів (що і відбулося в подальшому).

Чуйно реагувала на політичні події компанія «Вайтограф». У берегів Гавани в 1898 році відбулася подія, що послужила приводом для початку американо-іспанської війни. За загадкових обставин був підірваний американський крейсер «Мен». У перший же день конфлікту С. Блектон зняв і випустив фільм під назвою «Іспанський прапор зірваний». Сотні копій фільму з великим успіхом розійшлися протягом декількох днів. Таким чином, вже на самому ранньому етапі свого розвитку кінематограф США відкрито виявляв своє ставлення до політичних подій.


Землі під забудову діставалися практично задарма, і в Голівуді почався небачений будівельний бум. У 1907 кіновиробництво почалося в Лос-Анджелесі. У 1913 в Голлівуді. Перший фільм, з якого почалася історія Голлівуду був вестерном Сесіл Блаунт де Мілль Сесіла Б. де Мілля «Чоловік індіанки (фільм) Чоловік індіанки».


До 1920, завдяки швидкому зростанню низки великих студій і виникненню системи кінозірок, тут знімалося близько 800 фільмів щорічно, а сама назва стала символом розкоші, солодкого життя та ілюзорної магії кіно.


Протягом якихось 15 років скромне село перетворилася на столицю кіноіндустрії Америки, оскільки в ньому зосередилося близько 90% американських кіностудій.



Становлення |


Становлення американського кінематографа, найпопулярнішого на сьогоднішній день, почалося в 1892 році, коли Томас Едісон сконструював кінескоп. Перший публічний сеанс відбувся в Нью-Йорку в мюзик-холі Байела і Костера. Сеанс складався з невеликих гумористичних і танцювальних номерів.


Через 9 років з'явилися «Нікелодеони» — вид дешевих кінотеатрів у США початку 20 століття, вхід до яких коштував 5 центів. З кожним роком кількість театрів збільшувалася, і до 1908 року їх було вже більше трьох тисяч. Звичайно ж, нова розвага користувалася великим успіхом у глядачів.
Загострення конкуренції приводило до краху дрібнішіх студій.


Стали з'являтися великі об'єднання — так звані кінотрести. Ті у свою чергу стали об'єднуватися з прокатними фірмами. Наприклад:


  • В 1912 «Парамаунт»

  • В 1919 «Юнайтед артістс» (Мері Пікфорд, Дуглас Фербенкс, Чарлі Чаплін та Девід Гріффіт)

  • В 1924 «Метро — Голден — Маєр»

  • В 1925 «Ворнер бразерс»

Перша студія в Каліфорнії була створена в 1911 році незалежною компанією «Нестор». До 1914 року почалося будівництво фундаментальніших студій багато в чому завдяки активній участі у проектах фірм, що входять в Компанію кінопатентів: «Байограф», «Вайтанраф» і т. д.


Орієнтація американської кінопромисловості на масового глядача сильно обмежувала «авторські» можливості режисерів. Система вимагала «видовищних» фільмів, що приносять більше прибутку, і тому на перший план вийшли не режисери, а актори — зірки (виникла система кінозірок) та продюсери.


Розвиток американського кінематографа не завжди йшло гладко. Суперечності, зіткнення різних напрямків і тенденцій, розорення і відродження студій, їх об'єднання. Досить виразно в житті Голівуду проглядалася тенденція до укрупнення кіновиробництва. Наприклад, у 1915 році була створена студія «Метро», в 1919 — «Голдвін Пікчерз», а в 1924 році вони об'єдналися в «Метро-Голдвін-Маєр».



Розквіт |


Головні досягнення Голлівуду пов'язані з розробкою жанрів:



  • Комедії М. Ліндера, Ч. Чапліна, Б. Кітона, Г. Ллойда, братів Маркс


  • Мелодрами за участю Рудольфо Валентіно


  • Вестерни Джона Форда


  • Фільми-нуар з Г. Богартом


  • Мюзикли з Фредом Астером та Джином Келлі

  • [Трилери] А. Хічкока

  • і т. ін. аж до фантастичних стрічок, жахів, бойовиків та блокбастерів останнього часу, — всі ці жанри живуть і виникають «на вимогу» масового глядача, задають досить вузькі рамки для самовираження режисера.


Післявоєнний період |


Для повоєнного періоду характерно створення пеплумов — високобюджетних масштабних кінострічок великого хронометражу по античних сюжетів, з великою кількістю грандіозних сцен масовок і вражаючих уяву декорацій, приміром, «Бен-Гур». Саме з них почалася популярність широкоекранного кіно, яке дозволяло глядачеві «розкрити очі ширше», насолоджуючись панорамою, збудованою у кадрі. Перші десятиліття після війни також вважаються часом розквіту традиційних голлівудських мюзиклів.



Сучасний період |


Сучасний період у голлівудському кіно розпочався в кінці 1960-х років з розвалом студійної системи. Інтерес до традиційних, шаблонним студійним фільмів за участю зірок неухильно падав, і багато хто навіть великі кіностудії були поставлені на межу розорення. Студійні боси дивувалися про те, яке кіно хоче бачити глядач, і почалися експерименти. Серед молодих режисерів, яким був даний шанс продемонструвати свої здібності, виявилися Джордж Лукас, Стівен Спілберг, Мартін Скорсезе, Френсіс Форд Коппола, Брайан Де Пальма. І саме ця група режисерів сформувала сучасний кінематограф в тому вигляді, в якому він увійшов в XXI століття. Їхні фільми в кінці 1960-х і на початку 1970-х мали величезний успіх, саме через них виникло слово «блокбастер». Керівники великих студій стали довіряти молодим режисерам, запрошувати їх для зйомок стало модно, тим більше що вони, вийшовши з кіношкіл і маленьких студій, вміли укладатися в дуже невеликі бюджети. Потужна хвиля нового, незвичайного, відвертого кіно 1970-х захопила глядачів і в голлівудському кіно почалася нова епоха.


Голлівудський кінематограф виступає ідеологічним знаряддям, таким собі символом сучасної Америки і засобом формування іміджу цієї держави на світовій арені.



Обсяги виробництва голлівудського кіно |



Зірки голлівудського кіно |



Інститут зірок |


Інститут зірок у голлівудському кіно почав виникати ще приблизно в 1920-х роках, сформувався протягом 1930-х і досягнув розквіту в 1940-х та 1950-х. Зірки здавалися глядачам небожителями, майбутніх зірок спеціально готували на курсах при кіностудіях. Величезна піар-індустрія при великих кіностудіях спеціально працювала над створенням і підтримкою іміджу зірок. Жовта преса пильно стежила за кожним кроком зірок, розповідаючи про всі події в їх життя і про ексцентричних витівки самих зірок, які таким чином перевіряли межі своєї популярності. Лише в 1970-х роках, з крахом студійної системи та зародженням сучасного голлівудського кінематографа, інтерес до зірок почав набувати інший відтінок: зірки стали ближче, вони вже не здавалися недосяжними. З другого боку, зірки ставали набагато самостійнішими і, врешті-решт, до 1980-м років повністю звільнилися від контролю кіностудій і стали самі формувати свій імідж і навіть самі вибирати репертуар фільмів, в яких вони будуть грати. А до 1990-х років самостійність зірок досягла такого масштабу, що не було перебільшенням сказати, що багато в чому вони самі диктують стиль і напрям розвитку кінематографа, вибираючи ті чи інші фільми, поява у яких відразу приносить фільмів популярність і високі касові збори. Таким чином ситуація кардинально змінилася в порівнянні з 1940-ми роками: кіностудії лише пропонують матеріал для зірок, а зірки, гонорари яких досягли позахмарних вершин, вибираючи той чи інший фільм для зйомки, якраз і задають цим напрям розвитку цілих жанрів.



Знамениті режисери |


  • Вуді Аллен

  • Роберт Альтман

  • Девід Гріффіт

  • Сесіл Блаунт де Мілль

  • Клінт Іствуд

  • Стенлі Кубрик

  • Джеймс Камерон

  • Пітер Джексон

  • Орсон Веллс

  • Джон Форд

  • Джон Х'юстон

  • Джордж Лукас

  • Стівен Спілберг

  • Мартін Скорсезе

  • Френсіс Форд Коппола

  • Браян Де Пальма

  • Спайк Лі

  • Біллі Вайлдер

  • Вільям Вайлер

  • Квентін Тарантіно

  • Люк Бессон


Відомі актори |


  • Фред Астер

  • Джон Беррімор

  • Воррен Бітті

  • Хамфрі Богарт

  • Клара Боу

  • Крістіан Бейл

  • Марлон Брандо

  • Бред Пітт

  • Кеті Бейтс

  • Лорен Беколл

  • Анн Бенкрофт

  • Кім Бесінгер

  • Дензел Вашингтон

  • За Габор

  • Ава Гарднер

  • Кларк Гейбл

  • Джуді Гарленд

  • Айрін Данн

  • Роберт Де Ніро

  • Олівія Де Хевілленд

  • Джеймс Дін

  • Доріс Дей

  • Бетт Девіc

  • Кірк Дуглас

  • Клінт Іствуд

  • Джоан Кроуфорд

  • Дайан Кітон

  • Джін Келлі

  • Сільвестр Сталлоне

  • Курт Рассел

  • Грейс Келлі

  • Дебора Керр

  • Ніколас Кейдж

  • Тоні Кертіс

  • Бінг Кросбі

  • Джеймс Кегні

  • Вероніка Лейк

  • Джек Леммон

  • Вів'єн Лі

  • Мірна Лой

  • Лайза Міннеллі

  • Мерилін Монро

  • Пол Ньюман

  • Джек Ніколсон

  • Том Круз

  • Аль Пачіно

  • Грегорі Пек

  • Сідні Пуатьє

  • Джинджер Роджерс

  • Джулія Робертс

  • Меріл Стріп

  • Барбра Стрейзанд

  • Барбара Стенвік

  • Ширлі Темпл

  • Спенсер Трейсі

  • Елізабет Тейлор

  • Різ Візерспун

  • Джон Вейн

  • Хіт Леджер

  • Брюс Вілліс

  • Ума Турман

  • Бенедікт Кембербетч

  • Чак Норріс

  • Генрі Фонда

  • Джейн Фонда

  • Джоан Фонтейн

  • Гаррісон Форд

  • Джин Хекмен

  • Том Генкс

  • Кетрін Гепберн

  • Одрі Гепберн

  • Чарлтон Гестон

  • Дастін Гоффман

  • Шерон Стоун

  • Джулія Ендрюс

  • Енн-Маргрет

  • Джонні Депп

  • Арнольд Шварценеггер

  • Крістен Стюарт

  • Роберт Паттінсон

  • Тейлор Лотнер

  • Анджеліна Джолі


Фестивалі |


У Сполучених Штатах Америки налічується понад 100 кінофестивалів різної тематики та специфіки:


  • Кінофестиваль «10 менше 10»

  • Кінофестиваль «Ґарден Стейт»

  • Міжнародний кінофестиваль у Малібу

  • Кінофестиваль у Мауї

  • Кінофестиваль «Санденс»

  • Фестиваль документальних фільмів «Чечня»

  • Чиказький відкритий кінофестиваль


Див. також |


  • Європейський кінематограф

  • Оскар (кінопремія)

  • Класичний кінематограф Голлівуду

  • Незалежне кіновиробництво

  • Англійський кінематограф

  • Французький кінематограф

  • Італійський кінематограф

  • Скандинавський кінематограф

  • Індійський кінематограф

  • Нові кінематографічні школи

  • Українське кіно

  • Радянський кінематограф

  • Російський кінематограф


Посилання |


  • Історія голлівудського кіно






Popular posts from this blog

1928 у кіно

Захаров Федір Захарович

Ель Греко