Упанішади



Індуїстська література

aum symbol

Веди

Ріґ · Яджур

Сама · Атхарва

Розподіл

Самхіти · Брахмани

Араньяки  · Упанішади

Упанішади

Айтарея · Бріхадараньяка

Іша · Кена · Катха

Чхандог'я · Тайттірія

Прашна · Шветашватара

Мундака · Мандук'я

Веданґа

Шикша · Чандас

В'акарана · Нірукта

Джйотиша · Кальпа

Ітіхаси

Махабхарата · Рамаяна

Пурани

Бхаґавата · Брахмавайварта

Ваю · Вішну · Падма

Маркандея  · Нарада

Інші тексти

Смріті · Стотри · Шруті · Сутри

Бгаґавад-Ґіта · Панчаратра ·

Тантри · Артхашастра · Агами · Кавача

Дхарма-шастри · Дів'я-прабандха ·

Рамачарітаманаса · Йога-Васиштха

Теварам · Чайтанья-чарітамріта ·

Шукасаптаті

Портал «Індуїзм»

Упаніша́ди[1] (мн. від санскр. उपनिषद्, «одкровення», «те, що руйнує невігластво»[2]) — давньоіндійські релігійно-філософські брахманські тексти. Центральною темою є концепція єдності атмана — «я», «душі» й абсолютного духа — Брахмана. Написані в різний час (від VII—III ст. до н. д. до XIV—XV ст. н. д.), різними авторами. Упанішади є частиною індійських священних текстів шруті (почуте), і складені у вигляді діалогу учителя з учнем, в якому вчитель пояснює суть Вед.


Загальна кількість упанішад невідома. Існує легенда, що їх 1180 (за кількістю ведичних шкіл). Найповнішою збіркою Упанішад є Муктіка (звільнення), що складається з 108 упанішад. 10 з них стосуються Рігведи, 51 — Яджурведи, 16 — Самаведи і 31 — Атхарваведи.


«Головними» вважаються 11 найдавніших упанішад, що були коментовані Шанкарою:



  1. Айтарея (відноситься до Рігведи);


  2. Бріхадараньяка (до Яджурведи);


  3. Іша (до Яджурведи);


  4. Тайтирія (до Яджурведи);


  5. Катха (до Яджурведи);


  6. Чхандог'я (до Самаведи);


  7. Кена (до Самаведи);


  8. Мундака (до Атхарваведи);


  9. Мандук'я (до Атхарваведи);


  10. Прашна (до Атхарваведи);


  11. Шветашватара (до Яджурведи);

Упанішади — це також, завершальний етап у розвитку Вед.



Примітки |


















  1. санск.

    उपनिषद्
    Upaniṣad
    Упанішад

    кит.

    奥義書
    àoyì-shū
    Аої-шу

    яп.

    奥義書
    おうぎしょ
    Ōґі-сьо





    • (рос.) Торчинов E.A. Введение в буддологию. Курс лекций. — Санкт-Петербург: Санкт-Петербургское философское общество, 2000. ISBN 5-93597-019-8(С.8).




Джерела та література |



  • О. Луцишина. Упанішади // Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук (голова редколегії) та ін. ; Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук (наукові редактори) ; І. О. Покаржевська (художнє оформлення). — Київ : Абрис, 2002. — С. 657. — 742 с. — 1000 екз. — ББК 87я2. — ISBN 966-531-128-X.


  • (рос.) Торчинов E.A. Введение в буддологию. Курс лекций. — Санкт-Петербург: Санкт-Петербургское философское общество, 2000. ISBN 5-93597-019-8(С.?)


  • (укр.) Крижанівський О. П. Історія стародавнього Сходу: Курс лекцій. — Київ.: Либідь, 1996.


  • (укр.) Крижанівський О. П. Історія стародавнього Сходу: Підручник. — Київ.: Либідь, 2000.(С.?)


Посилання |



  • Тексти 70 (всіх нині доступних російською мовою) упанішад з числа 108 основних, включаючи 10 головних, а також класифікація упанішад по групах.








Popular posts from this blog

1928 у кіно

Захаров Федір Захарович

Ель Греко