Пурани



Індуїстська література

aum symbol

Веди

Ріґ · Яджур

Сама · Атхарва

Розподіл

Самхіти · Брахмани

Араньяки  · Упанішади

Упанішади

Айтарея · Бріхадараньяка

Іша · Кена · Катха

Чхандог'я · Тайттірія

Прашна · Шветашватара

Мундака · Мандук'я

Веданґа

Шикша · Чандас

В'акарана · Нірукта

Джйотиша · Кальпа

Ітіхаси

Махабхарата · Рамаяна

Пурани

Бхаґавата · Брахмавайварта

Ваю · Вішну · Падма

Маркандея  · Нарада

Інші тексти

Смріті · Стотри · Шруті · Сутри

Бгаґавад-Ґіта · Панчаратра ·

Тантри · Артхашастра · Агами · Кавача

Дхарма-шастри · Дів'я-прабандха ·

Рамачарітаманаса · Йога-Васиштха

Теварам · Чайтанья-чарітамріта ·

Шукасаптаті

Портал «Індуїзм»



Богиня Дурґа веде вісім матрік на битву проти демона Рактавіджі. Зображення з Маркадея-Пурани.


Пура́ни[1] (санскр. पुराण, purāṇa IAST, «сказання») — індуїстські релігійні тексти, в яких розповідається історія Всесвіту від створення до знищення, генеалогія монархів, героїв, мудреців та напівбогів, опис космології, філософії та географії індуїзму[2]. Пурани зазвичай надають перевагу одному божеству та часто використовують релігійні та філософські поняття. Вони як правило написані у вигляді історій, які одна людина розповідає іншій. Використовуються також у буддизмі і джайнізмі.




Зміст





  • 1 Короткі відомості


  • 2 Класифікація


  • 3 Маха-пурани

    • 3.1 Розподіл Пуран за Трімурті


    • 3.2 Розподіл Пуран за ґунами



  • 4 Упа - пурани


  • 5 Інші Пурани в індуїзмі

    • 5.1 Стхала - пурани


    • 5.2 Кула - пурани



  • 6 Див також


  • 7 Література


  • 8 Посилання


  • 9 Примітки




Короткі відомості |


Людиною, що уклала Пурани, традиційно вважається В'яса, на початку Калі-юґи (кінець IV тисячоліття до н.е.), який також розповів Махабхарату[3]. Найстаріші письмові версії пуран датуються часом Імперії Гуптів (3-5 століття н. е.), а більша частина з решти матеріалу також датується цим часом або наступними століттями за допомогою історичних згадок. Ймовірно, тексти писалися у різних частинах Індії. Пурани містять спільні ідеї, але неможливо простежити напрямки впливу від одної пурани до іншої, через що ці тексти зазвичай розглядають як єдине ціле[4]. У будь-якому випадку, дата запису текстів не відповідає даті їх дійсного створення[5]. З одного боку пурани існували в усній формі до того, як їх було записано[5], а з іншого боку, їх було значно модифіковано до 16 століття, з якого залишилося більшість письмових документів[5][6], а до деякої мірі й після цього часу.


Найперша згадка про Пурани міститься в «Чхандоґ'я-упанішаді» (7.1.2), де до мудреця Наради звертаються як до «ітіхаса-пуранам панчамам веданам». «Чхандоґ'я-упанішада» дає Пуранам й Ітіхасам статус «п'ятої Веди» або«Панчама-веда».[7] У «Ріґ-веді» слово «пурана»згадується багато разів, але вчені вважають, що в даному випадку воно використовується просто в значенні «стародавній».


Існує багато текстів, які називають «Пурани». Найбільш значущими з них є:



  • Маха-пурана і Упа-пурана — основні пуранічні писання.


  • Стгала-пурана — писання, в яких підносяться певні індуїстські храми. У них також описується історія створення храмів.


  • Кула-пурана — писання, в яких розповідається про походження варн та пов'язаних з цим історій.


Класифікація |


Пурани діляться на Маха- («великі») і на Упа- («додаткові»).
Згідно з «Матсья-пураною»[8] в них викладаються п'ять основних предметів, які називаються Панча-лакшана («п'ять відмінних рис»):



  1. Санга - створення всесвіту.


  2. Пратісарґа - другорядні творіння, повторне творіння після руйнування.


  3. Вамша - генеалогія богів і мудреців.


  4. Манвантара - створення людської раси[9].


  5. Вамшанучарітам - історії династій.

Більшість Маха-пуран і Упа-пуран описують ці теми, хоча частина їхніх текстів присвячена також історичній та релігійній тематиці[10].
У кожній з Пуран зазвичай славиться певне божество (Шива, Вішну або Крішна). У Пуранах викладається велика кількість релігійних та філософських концепцій, таких як бгакті та санкх'я.


В Індії, Пурани перекладені на місцеві мови і розповсюджуються вченими-брахманами, які їх публічно читають або розповідають історії з них на особливих зборах, які називаються «катга» - мандрівний брахмана зупиняється на декілька тижнів в якому-небудь храмі і розповідає історії з Пуран групам індусів, які збираються спеціально для цієї мети. Ця релігійна практика особливо характерна для традицій бгакті в індуїзмі.



Маха-пурани |




Ілюстрація до «Вараха-пурани»




У «Нарада-пурані» описується будова космосу. На ілюстрації зображено Вішну що лижить на Шеша-нагі зі своєю дружиною Лакшмі. Також зображені Нарада та Брахма.


Традиційно існують 18 Маха-пуран і 18 Упа-пуран. У кожній Маха-пурані нараховується 18 «канонічних»Пуран, причому ці списки іноді відрізняються один від одного в залежності від часу складання певної Пурани. Поєднавши списки, перераховані в різних Пуранах,Діммітт і ван Буітенен[11]склали свій список з двадцяти основних Маха-пуран, куди крім 18 «традиційних» також включили «Харівамшу» (яку часто відносять до «Махабхарати») і «Ваю-пурани».


У загальноприйнятий перелік 18 Маха-пуран входять:



  1. Аґні-пурана (15,400 текстів)


  2. Бгаґавата-пурана (18,000 текстів). Найвідоміша з Пуран.[12]Основна тема, викладена в ній, це Вішну-бгакті. У ній також містяться історії різних аватар Вішну. У десятій (найоб'ємнішій) пісні викладається історія Крішни, причому можливо вперше на санскриті описуються його дитячі ігри, які згодом набули великого значення в рухах бгакті.[13]


  3. Бхавіш'я-пурана (14,500 текстів)


  4. Брахма-пурана (24,000 текстів)


  5. Брахманда-пурана (12,000 текстів; включає в себе «Лаліта-сахасранамам»)


  6. Брахмавайварта-Пурана (18,000 текстів)


  7. Ґаруда-пурана (19,000 текстів)


  8. Курма-пурана (17,000 текстів)


  9. Лінґа-пурана (11,000 текстів)


  10. Маркандея-пурана (9,000 текстів; включає в себе «Деві-Махатма»)


  11. Матсья-пурана (14,000 текстів)


  12. Нарада-пурана (25,000 текстів)


  13. Падма-пурана (55,000 текстів)


  14. Шіва-пурана (24,000 текстів)


  15. Сканда-пурана (81,100 текстів), можливо найбільша з усіх Пуран.[14]


  16. Вамана-пурана (10,000 текстів)


  17. Вараха-пурана (10,000 текстів)


  18. Вішну-пурана (23,000 текстів)


Розподіл Пуран за Трімурті |


Маха-пурану також прийнято ділити на три категорії згідно з Трімурті:[15]



  • Брахма Пурани:
    • Брахма-пурана

    • Брахманда-пурана

    • Брахмавайварта-Пурана

    • Маркандея-пурана

    • Бхавіш'я-пурана



  • Вішну Пурани:
    • Вішну-пурана

    • Бгаґавата-пурана

    • Нарада-пурана

    • Ґаруда-пурана

    • Падма-пурана

    • Вараха-пурана

    • Вамана-пурана

    • Курма-пурана

    • Матсья-пурана

    • Калкі-пурана



  • Шива Пурани:
    • Шива-пурана

    • Лінґа-пурана

    • Сканда-пурана

    • Аґні-пурана

    • Ваю-пурана



Розподіл Пуран за ґунами |


Відповідно до класифікації, описаної в самих Пуранах, вони поділяються на три категорії відповідно до трьох ґун (якостей) матеріальної природи - доброти, пристрасті та невігластва. Говориться, що шість із Маха-пуран особливо сприятливі для вивчення тим, хто знаходиться в ґуні доброти, шість для тих, хто знаходиться в ґуні пристрасті, і шість для тих хто перебуває під впливом ґуни невігластва. Згідно з «Падма-пурані» [16] до цих трьох категорій відносяться такі Пурани:



  • Саттва («добрість»): Вішну-пурана, Бгаґавата-пурана, Нарадея-пурана, Ґаруда - пурана, Падма-пурана, Вараха-пурана


  • Раджас («пристрасть»): Брахманда-пурана, Брахма-вайварта-пурана, Маркандея-пурана, Бхавішья-пурана, Вамана-пурана, Брахма-пурана


  • Тамас («інертність»): Матсья-пурана, Курма-пурана, Лінґа-пурана, Шива-пурана, Сканда-пурана, Аґні-пурана



Ілюстрація до «Бгаґавата-пурани» зображає Вараху.



Упа - пурани |


Існують 18 Упа - пуран: [17]


  1. Бріхана - нарадія - пурана

  2. Бхаргава - пурана

  3. Варуна - пурана

  4. Васиштха - пурана

  5. Ганеша - пурана

  6. Деві-Бхагават-пурана

  7. Дурваса-пурана

  8. Калкі-пурана

  9. Капіла - пурана

  10. Мудгала - пурана

  11. Нанді - пурана

  12. Нарасімха - пурана

  13. Парашара - пурана

  14. Самба - пурана

  15. Санат-Кумара-пурана

  16. Сурья - пурана


  17. Хамса - пурана .

  18. Шива-рахасья-пурана

Існують різні версії і редакції цих Пуран. «Ганеша - пурана» і «Мудгала - пурана» присвячені Ганеше.[18][19]«Деві - Бхагават- пурана» звеличує Дургу як Верховну Богиню . Поряд з «Деві - Махатми» з « Маркандея - пурани» і «Каліка - пурану» вона є основним писанням для послідовників шактизму . [20]



Інші Пурани в індуїзмі |



Стхала - пурани |


У цих текстах описуються історії , пов'язані з різними храмами і святинями (слово «стхала» на санскриті означає «місце» ) . Існують декілька Стхала - пуран ( точна кількість невідома ), більшість з яких написані на новоіндійських мовах, але деякі також і на санскриті. Деякі з санскритських версій з'являються в Маха-пуранах або Упа-пуранах . У традиції індуїзму прийнято вважати, що більшість Стхала-пуран спочатку були написані на санскриті. [21] Деякі з Стхала - пуран :


  • Каумаріка Кханда Пурана

  • Каусікі Махатми Пурана ( Вісвамітрамахатмая Пурана )

  • Куберака Пурана

  • Малла Пурана

  • Нармада Махатми Пурана

  • Прабхас Кханда Пурана

  • Сабараматі Пурана ( Сабарматі Махатми Пурана )

  • Сарасваті Пурана


Кула - пурани |


У цих текстах в основному описуються касти (слово «кула» на санскриті означає «сім'я» або «плем'я» ) . Вони присвячені опису історії виникнення каст і пов'язаними з цим билинами і легендами. Ці писання є важливим джерелом для ідентифікації каст і часто є предметом суперечок між кастами, що змагаються. Вони записані на новоіндійських мовах і по сьогоднішній день існує усна традиція їх передачі. [22]


Ця література практично не була досліджена, але була досить добре продокументірована в розділі « каста » в документах британського перепису населення в Індії . [23]



Див також |


  • Веди

  • Упанішади

  • Махабхарата


Література |


  • Bhargava , P.L. 1971 . India in the Vedic Age . Lucknow : Upper India Publishing .

  • Dimmitt , Cornelia , and J.A.B. van Buitenen . Classical Hindu Mythology : A Reader in the Sanskrit Puranas . Philadelphia : Temple University Press , 1978 . Pages 4 to 5 .

  • O'Flaherty , Wendy Doniger ( ed. ) . Purāṇa Perennis : Reciprocity and Transformation in Hindu and Jaina Texts . Albany , New York : State University of New York , 1993 . ISBN 0-7914-1382-9


  • Flood, Gavin (1996). An Introduction to Hinduism. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-43878-0. 

  • Handoo , Jawaharlal ( editor ) . Folklore in Modern India . ISBN 81-7342-055-6

  • Hardy , Friedhelm . Viraha - Bhakti - The Early History of Krsna Devotion in South India . ISBN 0-19-564916-8

  • Kaushal , Molly ( editor ) . Chanted Narratives - The Katha Vachana Tradition . ISBN 81-246-0182-8

  • Mackenzie , Brwon . The Triumph of the Goddess - The Canonical Models and Theological Visions of the DevI - BhAgavata PuraNa . ISBN 0-7914-0363-7

  • Majumdar , RC and Pusalker , AD ( editors ) : The history and culture of the Indian people . Volume I , The Vedic age. Bombay : Bharatiya Vidya Bhavan 1951 ( esp. ch . XIV - XV by AD Pusalker )

  • Moghe , S. G. ( editor ) . Professor Kane's contribution to Dharmasastra literature . 1997 , New Delhi : D.K. Printworld (P) Ltd. ISBN 81-246-0075-9


  • Monier - Williams, Monier. A Sanskrit - English Dictionary. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers. 

  • Pargiter , F.E. 1922 . Ancient Indian Historical Tradition . London . Oxford University Press .

  • Shulman , David Dean . Tamil Temple Myths - Sacrifice and Divine Marriage in the South Indian Saiva Tradition . ISBN 0-691-06415-6


  • Thapan, Anita Raina (1997). Understanding Gaņapati : Insights into the Dynamics of a Cult. New Delhi: Manohar Publishers. ISBN 81-7304-195-4. 

  • Thurston Edgar . Castes and Tribes of Southern India ( Vols I - V). Cosmo Publication , Delhi.


  • Пурани // Енциклопедія Кругосвет


  • Сахаров Петро Дмитрович. Міфологічний оповідання в санскритських пуранах . М.: «Наука», 1991. ISBN 5-02-017046-1




Посилання |



  • Dharmic Scriptures - найбільший інтернет портал з оригінальними текстами пуран


  • Бхагават- пурана - повний текст у перекладі з санскриту і з коментарями Бхактіведанти Свамі Прабхупади (рос.)


  • Девібхагавата - пурана - переклад на російську мову (рос.)


  • Вішну - пурана - переклад на російську мову (рос.)


  • Шайво - пурана - на сайті послідовника Чандрашекхар Шівачарья Махасвамі , Москва (рос.)


  • Шакті Пурана - статті , переклади. (рос.)

  • Офіційний сайт Геттінгенгского університету.




Примітки |


















  1. санск.

    पुराण
    Purāṇa
    Пурана

    кит.

    往世書
    Wàngshì-shū
    Ванши-шу

    яп.

    往世書
    おうせいしょ
    Ōсей-сьо



  2. Puranas at Sacred Texts


  3. The Puranas by Swami Sivananda


  4. Flood, Gavin (1996). An Introduction to Hinduism (Book|format= вимагає |url= (довідка)). Cambridge University Press. ISBN 0521433045. 


  5. абв Johnson, W.J. (2009). A Dictionary of Hinduism. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-861025-0. 


  6. Singh, Nagendra Kumar (1997). Encyclopaedia of Hinduism. ISBN 8174881689. 


  7. The Chandogya Upanisad (7.1.4) mentions the Puranas and Itihasas as the fifth Veda.


  8. Matsya Purana 53.65


  9. Swami Sivananda«Манвантара»- це період правління визначеного Ману що складається з 71-ї юги або 308 448 000 років.



  10. Rao, Velcheru Narayana (1993). Purana as Brahminic Ideology. У Doniger Wendy. Purana Perennis: Reciprocity and Transformation in Hindu and Jaina Texts (Book|format= вимагає |url= (довідка)) (English). Albany: State University of New York Press. с. 85–100. ISBN 0-7914-1381-0.  |accessdate= вимагає |url= (довідка)




  11. Dimmitt, Cornelia; J. A. B. van Buitenen (1978). Classical Hindu Mythology: A Reader in the Sanskirt Puranas. Philadelphia: Temple University Press. с. 373. ISBN 8170305969. 



  12. A Sanskrit-English Dictionary. Sir Monier Monier-Williams. Oxford: Oxford University Press, 1899. Page 752, column 3, under the entry Bhagavata.


  13. Viraha-Bhakti — The Early History of Krsna Devotion in South India — Friedhelm Hardy. ISBN 0-19-564916-8



  14. Doniger Wendy, ред. (1993). The Scrapbook of Undeserved Salvation: The Kedara Khanda of the Skanda Purana. Purana Perennis: Reciprocity and Transformation in Hindu and Jaina Texts (Book|format= вимагає |url= (довідка)) (English). Albany: State University of New York Press. с. 59–83. ISBN 0-7914-1381-0.  |accessdate= вимагає |url= (довідка)



  15. The Puranic Encyclopedia


  16. Padma Purana, Uttara-khanda, 236.18-21


  17. These have been studied by the Bengali scholar RC Hazra . See his Studies in the Upapuranas , vol . I , Calcutta , Sanskrit College , 1958 . Studies in the Upapuranas , vol . II , Calcutta , Sanskrit College , 1979 . Studies in Puranic Records on Hindu Rites and Customs , Delhi , Banarsidass , 1975 . More recently they have been studied by Ludo Rocher in The Puranas - A History of Indian Literature . Vol. II , fasc . 3 , Wiesbaden : Otto Harrassowitz , 1986 .


  18.   Anita Raina Understanding Gaṇapati IAST: Insights into the dynamics of a cult Manohar Publishers
    1997 Isbn 81-7304-195-4



  19. Purana at Gurjari


  20. The Triumph of the Goddess - The Canonical Models and Theological Visions of the DevI - BhAgavata PuraNa , Brwon Mackenzie . ISBN 0-7914-0363-7


  21. Tamil Temple Myths - Sacrifice and Divine Marriage in the South Indian Saiva Tradition - David Dean Shulman . ISBN 0-691-06415-6


  22. ' Kulapuranas ' - Pulikonda Subbachary in Folklore in Modern India , edited by Jawaharlal Handoo , p . 125-142 . ISBN 81-7342-055-6


  23. See for example Castes and Tribes of Southern India Vols I -V , Thurston Edgar . Cosmo Publication , Delhi.








Popular posts from this blog

1928 у кіно

Захаров Федір Захарович

Ель Греко