Вайшнавізм
Статті на тему |
Вайшнавізм |
---|
Верховне божество
|
Важливі божества
|
Святі писання
|
Сампрадаї
|
Філософи–ачар'ї
|
Пов'язані традиції
|
Портал "Індуїзм" |
Статті на тему |
Історія · Пантеон |
---|
Напрямки Вайшнавізм · Шайвізм |
Вірування і практика Дхарма · Артха · Кама |
Писання Веди · Упанішади |
Близькі теми Космологія |
|
Вайшнавізм або вішнуїзм — Вайшнавізм або вішнуїзм (санскр. वैष्णव धर्म) - один з основних напрямів у індуїзмі, особливістю якого є поклоніння Господу Вішну і його Дашаватара (10 головних аватар) (особливо Господу Рамі і Господу Крішні). Усі гілки вайшнавізму характеризує прихильність до монотеїзму. Іноді називається також бхагаватизм, від Бгаґаван. Вірування і практики даної традиції, особливо такі ключові концепції як бгакті і бгакті-йога, в основному базуються на пуранічних текстах, таких як «Бгаґават-Ґіта», «Вішну-Пурана», «Падма-Пурана», «Бгаґавата-пурана» («Шрімад-Бгаґаватам», і ведичних текстах, таких як канонічні Упанішади, що входять до складу Вед[1][2][3].
Послідовників вайшнавізму зазвичай називають «вайшна́вами» або «вішнуїтами». Згідно з останніми статистичними даними, вайшнави складають приблизно 70% від числа всіх послідовників індуїзму[4]. Переважна більшість вайшнавів проживають в Індії, (самоназва країни - Бгарата).
Ґаудія-вайшнавізм (також відомий як крішнаїзм), одна з гілок цієї деномінації[5], починаючи з 1960-тих років розповсюдився по всьому світу. Це відбулося в основному завдяки проповідям Бгактіведанти Свамі Прабгупади і заснованого їм Міжнародного Товариства Свідомості Крішни[6].
Чотири Вайшнавських сампрадаї |
У вайшнавізму існують чотири основних богословських традиції, званих сампрадаі, [7] які беруть свій початок у однієї з ведійських особистостей. Кожна з сампрадай має свою власну філософську систему, в якій по-різному тлумачаться взаємини між Дживою і Богом (Вішну).
'Рудра-сампрадая ( 'шуддха-адвайта «чистий монізм») основоположником був Валлабхачарья.
'Брахма-сампрадая ( ' Двайта «дуалізм») основоположником був Мадхавачарья. Двайта пізніше отримала свій подальший розвиток у філософії ачінтья-бхеда-абхеда «незбагненне єдність і відмінність», яку вперше виклав основоположник Гаудія-вайшнавізму Чайтанья Махапрабгу.
'Лакшмі-сампрадая ( 'вішішта-адвайта «особливий монізм») основоположником був Рамануджі
'Кумара-сампрадая ( 'Двайта-адвайта «монізм-дуалізм») основоположником був Німбарка
Тантричні течії вайшнавізму - сахаджія і радхаваллабха. 'Радхаваллабха-сампрадая' - сампрадая всередині вайшнавізму, основоположником якої був Гауді-Вайшнавський богослов Харівамша Госвамі. У богослов'ї Радхаваллабха-сампрадаї центральну роль відіграє поклоніння Радхі - вічній коханій Крішни, яка вважається його жіночої іпостассю. У святому місці паломництва індуїзму Вріндавані існує Храм Радха-Валлабхі - це храм Радха-Крішни, в якому замість божества Радхі поряд з божеством Кришни знаходиться корона, яка символізує Радху .
Посилання |
- Історія вайшнавізму
- Ведична космологія
- Доктрини вайшнавізму
- Гіта-Говінда
- Вайшнава-Тантра как она есть
- ТАНТРИЧЕСКИЕ НАПРАВЛЕНИЯ В ВАЙШНАВИЗМЕ
Примітки |
↑ Heart of Hinduism — Vaishnavism. Архів оригіналу за 29 жовтень 2006. Процитовано 15 серпень 2009.
↑ Explanation of different scriptural texts within Hinduism
↑ Elkman, S.M.; Gosvami, J. (1986). Jiva Gosvamin's Tattvasandarbha: A Study on the Philosophical and Sectarian Development of the Gaudiya Vaisnava Movement. Motilal Banarsidass Pub.
↑ Major Branches of Hinduism
↑ Dimock Jr, E.C. (1963). Doctrine and Practice among the Vaisnavas of Bengal. History of Religions 3 (1): 106–127. Процитовано 2008-04-12.
↑ Contemporary Theological Trends in the Hare Krishna Movement. Архів оригіналу за 11 травень 2008. Процитовано 15 серпень 2009.
↑ The Sampradaya of Sri Caitanya, by Steven Rosen and William Deadwyler III Архівовано 11 October 2008[Дата не збігається] у en:Wayback Machine. «the word sampradaya literally means 'a community'. A text from the Padma Purana quoted widely in Vaisnava writings speaks directly about these authorised communities. It says that 'Those mantras which are not received within a sampradaya are fruitless; they have no potency'. The text then specifically names the sampradayas. 'In the Kali-yuga, there will be four sampradayas.' - We are talking about Vaisnava sampradayas - 'They are the Brahma Sampradaya, originating with Brahma; Sri Sampradaya, starting with Laksmi; Rudra Sampradaya, starting with Siva; there's another one starting from Sanaka and the others, the Kumaras'. Those are the four recognised Vaisnava sampradayas. »
Це незавершена стаття про релігію. Ви можете допомогти проекту, виправивши або дописавши її. |
Вікісховище має мультимедійні дані за темою: Вайшнавізм |