Мозаїка





Геракл перемагає Лернейську гідру. Національний археологічний музей Іспанії.





Ганс Ерні . Мозаїка в місті Вінтертур, Швейцарія




Фрагмент мозаїки, українські народні мотиви. Розпис на трасі «Сімферополь-Ялта», Крим.


Моза́їка (фр. mosaïque, італ. mosaico, від лат. musivum, букв.
«присвячене музам»; грец. μοΰσα — «муза») — зображення чи візерунок, виконані з кольорових каменів, смальти, керамічних плиток, шпону та інших матеріалів. У давні часи мозаїка звалась «Santa Mark» (англ. — Святий Марк, якому було присвячено більшість американських мозаїк).




Зміст





  • 1 Класифікація за технологіями і матеріалами


  • 2 Матеріали для мозаїк


  • 3 Морська галька


  • 4 Природні камені


  • 5 Смальти


  • 6 Кераміка, порцеляна, метали


  • 7 Коштовне авантюринове скло


  • 8 Давні часи


  • 9 Монументальна мозаїка в радянську епоху


  • 10 Див. також


  • 11 Джерела та література


  • 12 Посилання


  • 13 Примітки




Класифікація за технологіями і матеріалами |


  • Давньогрецька мозаїка з камінців

  • Давньоримська мозаїка

  • Візантійська мозаїка (смальта)

  • Флорентійська мозаїка

  • Керамічна мозаїка

  • Імітації мозаїк дешевими матеріалами (уламки посуду, кахлів тощо)


  • Цензурна мозаїка — використовування пікселізації для приховування частин зображень у документальному кіно та теленовинах.


Матеріали для мозаїк |


В різні часи для мозаїк використовували різні матеріали. Найпростіші — дрібні камінці та морська галька.



Морська галька |




Галька базальтів і андезитів на пляжі острова Тірасія, (Санторіні, Греція)


.


Камінці для мозаїк могли різнитися за розміром, але помічено, що уніфікований розмір камінців надає широкі можливості для створення будь-яких складних орнаментів чи сюжетних композицій. Це помітили ще в добу Стародавньої Греції, де орнаментальні і сюжетні комозиції навіть в чорно-білому варіанті досягли довершеності і сприймались як досягнення в мистецтві. Довготривалість мозаїк рятує їх навіть у випадках війн чи природних лих. Від більшості античних споруд не збережено дахів і стін, але врятувались саме мозаїки на підлогах.


Морська галька і експерименти з нею надали також і нову технічну можливість її створення. Так, в умовах спекотного тропічного клімату в Іспанії викладали підлоги і ділянки подвір'я морськими камінцями, тісно укладеними на ребро. Такі підлоги поливали водою, що зменшувало спеку.



Природні камені |


Природні камені, подрібнені на необхідні уніфіковані частини, використовували, як в античності, так і нині. Серед них мармур, базальт, граніт тощо. Природні камені різного забарвлення помітно розширили кольорові гами мозаїк.


На відміну від інших корисних копалин, природні камені мають значно більше поширення в земній корі, приймаючи безпосередню участь у її будові.



Смальти |


Новий щабель розвитку мозаїчного мистецтва пов'язаний з варкою скла і використанням смальт, штучних камінців зі скла з додачею солей і оксидів різних металів. Винахід смальти і удосконалення технології її виробництва значно розширив колористичні і технологічні можливості мозаїк. За ці особливості смальт учепилося християнство як на можливості відтворити в мозаїчних картинах увесь арсенал, як реалістичних, так і уявних, символічних та вкрай умовних категорій і догматів (Св. Трійця, фаворське світло, серафіми).



Кераміка, порцеляна, метали |


У 19-20 ст. стрімкий розвиток хімії і керамічних виробництв додали до матеріалів мозаїки кераміку, порцеляну (в обмежених кількостях) і шліфовані метали.


На базі Українського інституту Високомолекулярних сполук була розроблена мозаїка поліефірна, котра мала широку кольорову гаму, відрізнялась здатністю приймати будь-яку форму, характеризувалась високою стійкістю до природних і експлутаційних чинників.


Серед новітніх матеріалів, запропонованих для мозаїк, — кольоровий керамограніт.


Таким чином, особливості технології створення матеріалів для мозаїк помітно розвинулися, зберігши всі різновиди в практиці від античності до сьогодення.



Коштовне авантюринове скло |



Давні часи |


Мистецтво мозаїки виникло в античну епоху. Широко застосовувалася при оздобленні храмів, інших громадських будівель. Особливого поширення мозаїка набула у Візантії. Прикладами художньої довершеності мозаїки середньовічного мистецтва на теренах України є мозаїчна підлога в Десятинній церкві (10 ст.), настінні мозаїки в Софійському соборі (11—12 ст.) у Києві.



Монументальна мозаїка в радянську епоху |


У радянські часи в виникла, так звана, «монументальна мозаїка» як окремий, самодостатній вид мистецтва.



Окремим напрямком використання техніки мозаїки в радянську епоху стало застосування її при художньому оформленні автобусних зупинок (див. Автобусні зупинки в Україні)


Див. також |


  • Опера

  • Меценат

  • Афіша

  • Музика епохи бароко

  • Режисер

  • Портрет актора в ролі

  • Театральна завіса

  • Театральна програмка

  • Перелік античних театрів і цирків


Джерела та література |



  • Т. Л. Вілкул. Мозаїка // Енциклопедія історії України : у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України. — К.: Наукова думка, 2010. — Т. 7 : Мл — О. — С. 21. — ISBN 978-966-00-1061-1.


  • Короткий енциклопедичний словник з культури. — К. : Україна, 2003. — ISBN 966-524-105-2.

  • Искусство Византии/ Д. Т. Райс. –М.: Слово, 2002. — 254с.: цв. ил. –(Большая библиотека «Слова»)

  • Вахрушева Ю. История мозаики: [мозаичное искусство]// ДЕКО. — 2008.


Посилання |





Примітки |











Popular posts from this blog

1928 у кіно

Захаров Федір Захарович

Ель Греко